Дії роботодавця чи окремих працівників колективу, які спрямовані на приниження, тиск, створення напруженої та ворожої атмосфери навколо одного зі співробітників називають мобінгом. З таким видом психологічного тиску можуть стикатися працівники різних сфер. Також з мобінгом стикаються й школярі.
Про шкідливий вплив мобінгу на психологічне здоров’я та боротьбу з ним розповів психолог з Вільногірська Олександр Зінченко.
Мобінг у закладах освіти: як протистояти
Різниця між мобінгом та булінгом у тому, що мобінг — це коли натовп нападає на одну людину, а булінг — коли одна-дві людини погрожують чи залякують іншого.
Характеристики мобінгу містять в собі:
1. Систематичність. Мобінг зазвичай є систематичним, тобто це не поодинокі випадки конфлікту, а створення постійного тиску або наруги над жертвою.
2. Влада та контроль. Мобінг часто ґрунтується на владі людей над іншими, шляхом використання статусу, фізичної сили.
3. Призведення до страждань. Мобінгове насилля завдає страждань жертві, яка може відчувати емоційний стрес, тривогу, психологічний тиск та навіть фізичні травми.
4. Соціальне виключення. Жертва мобінгу часто відчувається соціально виключеною або ізольованою від інших.
Для боротьби з мобінгом у школах використовуються такі заходи:
1. Проведення профілактичних заходів. Важливо навчати учнів емпатії, поваги до інших та способам конструктивного вирішення конфліктів.
2. Створення безпечного середовища. Школи повинні працювати над створенням атмосфери взаємоповаги та підтримки, де мобінг не терпиться.
3. Тренування персоналу школи. Вчителям і персоналу школи необхідно навчати розпізнавати ознаки мобінгу та втручатися, щоб запобігти його подальшому поширенню.
4. Підтримка жертв. Важливо надати підтримку жертвам мобінгу, забезпечивши їм доступ до психологічної підтримки.
5. Правила та санкції. Школи повинні мати чіткі правила стосовно мобінгу та встановлювати адекватні санкції для порушників.
Для того, щоб навчити дитину захищати себе від шкідливого впливу, варто розвинути розуміння власних кордонів та навчити їх захищати.
Психолог радить навчити дитину:
- розуміти емоції та проговорювати їх — якщо забороняти дитині проявляти негативні емоції, вони заблокуються або навпаки виллються у деструктивну поведінку;
- поважати власне тіло — повага дитини до власного тіла, а також заборона навколишнім його чіпати, формується батьками.
«Питайте дозволу, коли хочете обійняти, або поцілувати дитину. Поважайте небажання дитини з кимось вітатись», — радить психолог Олександр Зінченко.
- сформувати ідентичність — можна використовувати вправу «Хто Я».
«Запитайте дитину хто вона, які якості в неї є, допоможіть дитині присвоїти ті якості, які вона не помічає», — каже психолог.
Читайте також: