Важливо

Стереотипи та реальність: у Вільногірську 100 жінок торік навчилися водити авто

Олександра Зоз 09:36, 4 Квітня 2024
Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

«Паркується, як блондинка», «Точно баба за кермом», «Жінка за кермом – мавпа з гранатою» — такі стереотипи від чоловіків чули чи не всі жінки – і котрі водять авто, і котрі ні. Однак сьогодні ситуація на дорогах суттєво змінилася і за кермом жінок побільшало. Особливо – з початком повномасштабного вторгнення, адже у жінок з’явилася додаткова потреба (і навіть необхідність) бути мобільними – аби мати можливість врятувати дітей, інших членів родини від окупації чи обстрілів. Кількість жінок, які пішли вчитися водінню, за останні роки зросла й у Вільногірську.

З чим це пов’язано та чому чоловіки вдягнули «гендерні окуляри» — у матеріалі Вільногірськ IN.UA.

Гендерні стереотипи: жінки за кермом

Стереотипи про наявність особливостей у поведінці водіїв певної статі пов’язані з уявленнями про традиційно «чоловічі» та «жіночі» риси. 

«Чоловічими» характеристиками вважають прагнення до лідерства, амбітність, владність, об’єктивність, сила, уміння приймати рішення, розум та реалізм. А от «жіночими» — покірність, безпорадність, залежність, безвідповідальність, слабкість, віра в перевагу чоловіка, необ’єктивність.

Значною мірою саме «маскулінні» риси відповідають уявній характеристиці водія, якого можна вважати безпечним. 

«Я зустрічав мало жінок, які вміють гарно паркуватися. Ще, мені здається, що жінок легше налякати якимись непередбачуваними подіями на дорогах. Вони відволікаються і не зовсім уважні. Проте проблеми з паралельним паркуванням є й у чоловіків. А також є жінки, які дуже гарно керують автівкою. Одного разу, коли я ще не мав прав, я сів в авто до знайомої та був у шоці, на скільки вона «шарить» у маневрах. Пам’ятаю, тоді я теж хотів бути таким впевненим водієм», — розповідає Вільногірськ IN.UA водій з п’ятирічним стажем Василь Яремчук.

Люди вигадали способи підкреслити гендерну поляризацію й візуально, позначаючи автомобілі жінок так званими атрибутами «жіночності», як-то наклейка «туфелька» або яскравий колір автівки.

«На моєму авто немає позначки, що за кермом жінка. Я зараз живу у Німеччині, тут, мені здається, однакова кількість чоловіків та жінок вміють керувати авто. Часто бачу вже літніх бабусь за кермом. Тут не важлива стать, важливо, щоб усі водії дотримувалися правил дорожнього руху. За цим пильно стежать поліцейські та камери, які фіксують швидкість. Тож і чоловіки, і жінки тричі подумають спочатку, перш ніж іти на обгін, бо можна отримати великий штраф», — ділиться з Вільногірськ IN.UA переселенка Марина Туз.

Наліпка "жінки за кермом"
Наліпка туфельки для авто/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Війна змінює стереотипи про жінок за кермом

У Вільногірській автошколі навчаються керувати авто 80% жінок, розповідає викладачка місцевої автошколи Аліна Пʼятихатка. Вона пояснює: це може бути пов’язано з воєнним станом, бо велика кількість чоловіків пішли на фронт. 

«Чоловіки на війні, а машини стоять. Або жінки – вдови, їм залишаються машини, треба їздити. Коли я тільки починала працювати, у 2014 році, у моїй групі з 14 людей була лише одна жінка», — розповідає Аліна Пʼятихатка.

У 2023 році у Вільногірській автошколі навчалися 100 жінок та 70 чоловіків. Зараз, станом на березень 2024 року, у місцевій групі водіння 23 жінки та 10 чоловіків.

Стиль керування автомобілем у чоловіків та жінок різний, зазначає викладачка автошколи.

«Жінки керують машиною обережніше, вони більш уважні, а чоловіки грубіші за кермом», — розповідає Аліна П’ятихатка.

Заняття в автошколі
Заняття в автошколі Вільногірська/ фото архів Аліна Пʼятихатка

Вільногірка Ольга керує автівкою 13 років. Каже, що за кермом почуває себе впевнено, проте інколи чує стереотипи від чоловіків на свою адресу. 

«Деякі місцеві таксисти дивляться – ніби насміхаються. Не відводять погляд, коли жінка паркується або виїжджає. Раніше я мандражувала, а зараз можу і в дебати вступити. Одного разу приїхала на СТО, робітник запропонував мою машину задом в гараж загнати, думав, що я не вмію. Розізлив мене. То я йому показала, як треба без зайвого «шороху» задом паркуватися», — розповідає жителька Вільногірська Ольга.

Водії на дорогах: причини ДТП

У 2023 році 337 тисяч 284 українців отримали водійське посвідчення, а це на 1600 людей більше, ніж у 2022 році, проте менше, ніж у 2021 — 426 066 людей. Про це Вільногірськ IN.UA повідомив заступник начальника центру з питань впровадження цифрових інновацій Головного Сервісного центру МВС Дмитро Сірак.

Скільки з них чоловіків та жінок невідомо: Сірак зазначив, що МВС не має технічної можливості формувати відомості у розрізі гендерної належності посвідчень водіїв та водійок.

За даними Опендатабот, станом на 1 грудня 2023 року, за 10 місяців в Україні відбулось 19 743 ДТП із загиблими та травмованими. Дніпропетровщина на першому місці — 1775 ДТП.

Найчастіше ДТП стаються через перевищення швидкості – 38,5%.  Друга за поширеністю причина аварій — порушення правил маневрування – 22,5%. 

ДТП
ДТП на дорозі/ ілюстративне фото з відкритих джерел

У 2024 році, станом на 20 березня, майже половина аварій в Україні стається через перевищення безпечної швидкості — 42%. У топі причин ДТП залишається порушення правил маневрування — 18%, а також порушення правил проїзду пішохідних переходів — 9%.

Polskie Radio передає, що дослідники Інституту автомобільного транспорту зазначають, що стать не завжди впливає на стиль водіння. Проте дослідження показують, що жінки частіше надають перевагу безпеці на дорозі.

«Жінки, на відміну від чоловіків, набагато рідше представляють різні форми ризикованої поведінки на дорозі. Обрахунки вказують, що жінки спричиняють одну ДТП на 6,7 мільйона кілометрів, які проїхали, а чоловіки — одну на 4,7 мільйона кілометрів», — повідомляє речник Інституту автомобільного транспорту Миколай Крупінський.

Автомобілі розробляли для чоловіків: історія подушок безпеки

Поїздки в авто були доволі небезпечними, тому у 1953 році вперше заговорили про подушки безпеки. Про це пишуть на Airbag service. Пристрій, який зможе захистити пасажирів від удару головою об передню панель при різкому гальмуванні або зіткненні вигадав американський військовий інженер у відставці Джон Хетрік. Проте на практиці подушка безпеки не працювала так, як задумав винахідник. Відомо, що перший прототип сучасного датчика для Airbag в Америці у 1967 році придумав Аллен Брід.

Подушки безпеки
Подушки безпеки/ фото Airbag service

Впроваджувати подушки безпеки одночасно взялися кілька автомобільних концернів Європи та Америки. Для того, щоб запустити Airbag в серійне виробництво, необхідно було випробувати його в краш-тестах, з манекенами водія та пасажирів.

Компанії найчастіше використовують для краш-тестів манекен середнього дорослого чоловіка, йдеться у матеріалі Авто Каста. А значить, що подушки безпеки не призначені для жінок.

Краш-тест
Краш-тест/ фото NHTSA

Дослідження зазначають, що жінки на 73% частіше зазнають серйозних травм або гинуть у лобовому зіткненні, ніж чоловіки.

Оскільки жінки частіше нижчі зростом, вони зазвичай сидять ближче до керма. Це робить їх більш вразливими для травм нижньої частини тіла, включаючи ноги, хребет та живіт.

Для краш-тестів використовують кілька різних манекенів, проте навіть маленький дорослий пасажир жіночої статі не є манекеном жінки. Манекен не відображає жіночу форму тулуба, м’язову силу, положення хребта та розподіл маси тіла. А ці фізіологічні відмінності між чоловіками та жінками можуть потенційно змінити вплив певних аварій на жінок.

Відомо, що першими жіночі манекени почало використовувати американське Національне управління безпеки дорожнього руху у 2011 році. У тесті під час фронтального удару манекен «жінка» сидить на передньому пасажирському сидінні, під час бокового — за водієм, а при зіткненні зі стовпом — за кермом.

Манекени для краш-тестів
Манекени для краш-тестів/ фото Авто Каста

Жінки за кермом: цікаві факти

Історичний автоклуб дослідив, що першою автомобілісткою в Україні стала княгиня Анна Абамелек з Одеси, яка у 1896 році придбала собі машину марки Peugeot Type 11. Ще однією відомою автомобілісткою була Галина фон Мекк, донька одного із засновників Київського Клубу автомобілістів у 1904 році.

До 2018 року єдиною державою у світі, де жінкам забороняли керувати автомобілями, була Саудівська Аравія. Тільки 24 червня 2018 року набув чинності королівський указ, який дозволив жінкам керувати автомобілем.

У січні того ж року набирали інструкторів у першу спеціалізовану автошколу, а вже у травні міністерство транспорту Саудівської Аравії відзвітувало про завершення підготовки до видачі жінкам водійських прав. Радіо Свобода пише, що жінки сіли за кермо одразу після опівночі 24 червня.

Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Матеріал створено у партнерстві з Волинським прес-клубом.

Читайте також:

Вільногірськ живе тут – Facebook, Telegram, Instagram

Як отримати допомогу військовим, звільненим з полону, та їх рідним у Вільногірську: інструкція

Дмитро Бойцун Бойцун Дмитро 17:00, 20 Листопада 2024
військові звільнені з полону у 2022 році / фото Служба безпеки України

Послуги надаються як у центрах реінтеграції чи закладах охорони здоров’я, так і після повернення до місця проживання. Родини звільнених отримують підтримку як під час полону їхніх рідних, так і після їх повернення.

Про це повідомляє Вільногірська міська рада.

Після отримання інформації про звільнення з полону Координаційний штаб протягом трьох днів повідомляє структурний підрозділ з питань соціального захисту населення та приймаючу громаду, щоб організувати надання соціальних послуг.

Які соціальні послуги може отримати людина, звільнена з полону, члени її сім’ї, члени сім’ї полоненого, який продовжує перебувати в полоні?

Які послуги доступні?

Після подачі заяви чи звернення уповноваженої особи, звільнена людина чи члени її сім’ї можуть отримати такі послуги:

  • Консультування;
  • Представництво інтересів;
  • Догляд вдома та натуральна допомога;
  • Соціальний супровід;
  • Соціальна адаптація;
  • Соціальна реабілітація;
  • Послуга паліативного догляду;
  • Транспортні послуги;
  • Фізичний супровід осіб з інвалідністю;
  • Переклад жестовою мовою;
  • Персональний асистент.

Усі послуги допоможуть адаптуватися та відновити життєві функції людини, яка звільнилася з полону. Соціальні послуги визначаються індивідуально до потреби кожної окремої людини чи родини.

військові звільнені з полону у 2022 році / фото Служба безпеки України

Військовополонені, цивільні особи, яких незаконно утримує агресор та члени їхніх родин мають право на додаткові виплати від держави:

  • Соціальна стипендія особам, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та їхнім дітям.
  • Пенсія у зв’язку з втратою годувальника непрацездатним членам родини зниклої безвісти за особливих обставин особи.

Крім тієї психологічної реабілітації, яку колишні полонені отримують в центрах реабілітації, існують безплатні номери соціальної підтримки:

  • 0 800 10 01 02 – Лінія Національної психологічної асоціації з 10:00 до 20:00 щодня;

Лінії «Блакитний птах» для тих, хто пережив полон, незаконні затримання та тортури, їхніх родин та членів сімей зниклих безвісти осіб:

  • 0 663 62 14 85 з питань соціальної підтримки та медичної допомоги, понеділок-п’ятниця з 10:00 до 19:00;
  • 0 950 16 26 22 психологічна допомога, понеділок-п’ятниця з 10:00 до 19:00;
  • 0 505 09 40 49 психологічна допомога, понеділок-п’ятниця з 10:00 до 19:00;
  • 0 509 37 53 70 юридична допомога, понеділок-п’ятниця з 10:00 до 19:00.

Більш детальну інформацію можна отримати  у «Єдиній приймальні» управління соціального захисту населення Департаменту соціально-гуманітарної політики Вільногірської міської ради Дніпропетровської області за адресою: вул.Юрія Устенка, 29  м.Вільногірськ  або за телефоном: 066 11 63 476.

Читайте також:

Підписуйтесь

Нові житлові права для ВПО та реформування МСЕК: що ухвалила Верховна Рада

Дмитро Бойцун Бойцун Дмитро 14:00, 20 Листопада 2024
фото ілюстративне / Pexels

Верховна Рада ухвалила законопроєкт, що розширює житлові права для внутрішньо переміщених осіб. Документ передбачає створення бази нерухомості, придатної для проживання, а також можливість оренди невикористаних приміщень освітніх закладів. Міжнародні організації отримали право допомагати ВПО із розміщенням та ремонтом житла. Також прийнято рішення про передачу функцій Медико-соціальної експертної комісії (МСЕК) до нових медичних комісій у кластерних і надкластерних лікарнях.

Про це повідомляє народний депутат Олексій Гончаренко.

Нові житлові права для ВПО дають змогу обирати серед наявних об’єктів, де саме вони б хотіли проживати, а міжнародні організації тепер мають право в цьому допомагати та проводити необхідний ремонт. 

Законопроєкт передбачає облік нерухомості всіх форм власності для розміщення ВПО. За підсумками якого буде створена база придатного до проживання майна. Заявку на житло можна буде подати через пів року після набуття чинності закону.

Також закон дає можливість надавати в оренду ВПО майно освітніх закладів, яке не використовується за призначенням рік поспіль, для особистих цілей.

Крім того, Рада підтримала законопроєкт, який передбачає що функції Медико-соціальної експертної комісії перейдуть на інші комісії, що формуватимуться в кластерних та надкластерних закладах охорони здоров’я.

Довідково:

Кластерна лікарня – це лікарня по принципу районної, в якій пацієнт зможе отримати медичні послуги при найбільш поширених хворобах в близько 20 різних напрямах.

Надкластерна лікарня – це більше розвинений варіант попередньої, який оснащений сучасним обладнанням та надає пацієнту найширший спектр послуг.

Читайте також:

Підписуйтесь

Як отримати допомогу військовим, звільненим з полону, та їх рідним у Вільногірську: інструкція

Послуги надаються як у центрах реінтеграції чи закладах охорони здоров’я, так і після повернення до місця проживання. Родини звільнених отримують підтримку як під час полону […]

17:00, 20.11.2024 Бойцун Дмитро

Нові житлові права для ВПО та реформування МСЕК: що ухвалила Верховна Рада

Верховна Рада ухвалила законопроєкт, що розширює житлові права для внутрішньо переміщених осіб. Документ передбачає створення бази нерухомості, придатної для проживання, а також можливість оренди невикористаних […]

14:00, 20.11.2024 Бойцун Дмитро

Ветерани війни з Вільногірська пройдуть безплатний курс з розмінування (ОНОВЛЕНО)

З 2 по 19 грудня ветерани війни проходитимуть спеціалізований курс з механізованого розмінування. Програма передбачає як теоретичні знання, так і практичні навички, необхідні для роботи […]

09:45, 20.11.2024 Бойцун Дмитро

Зеленський у Раді представив “План стійкості” з 10 пунктів

Сьогодні президент України Володимир Зеленський представив “План стійкості” у Верховній Раді України. До плану ввійшли 10 основних пунктів.  Про це повідомляє народний депутат Ярослав Железняк. […]

14:00, 19.11.2024 Бойцун Дмитро
Рятувальники вікових хвороб

Рятувальники вікових хвороб: 5 продуктів, які потрібно їсти людям за 50

Фахівці зі здорового харчування назвали п’ять продуктів, які варто додати до раціону після 50 років, щоб підтримувати здоров’я, зміцнити імунітет і уповільнити процеси старіння. Більше […]

15:30, 17.11.2024 Буянова Єва