Важливо

Стереотипи та реальність: у Вільногірську 100 жінок торік навчилися водити авто

Олександра Зоз 09:36, 4 Квітня 2024
Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

«Паркується, як блондинка», «Точно баба за кермом», «Жінка за кермом – мавпа з гранатою» — такі стереотипи від чоловіків чули чи не всі жінки – і котрі водять авто, і котрі ні. Однак сьогодні ситуація на дорогах суттєво змінилася і за кермом жінок побільшало. Особливо – з початком повномасштабного вторгнення, адже у жінок з’явилася додаткова потреба (і навіть необхідність) бути мобільними – аби мати можливість врятувати дітей, інших членів родини від окупації чи обстрілів. Кількість жінок, які пішли вчитися водінню, за останні роки зросла й у Вільногірську.

З чим це пов’язано та чому чоловіки вдягнули «гендерні окуляри» — у матеріалі Вільногірськ IN.UA.

Гендерні стереотипи: жінки за кермом

Стереотипи про наявність особливостей у поведінці водіїв певної статі пов’язані з уявленнями про традиційно «чоловічі» та «жіночі» риси. 

«Чоловічими» характеристиками вважають прагнення до лідерства, амбітність, владність, об’єктивність, сила, уміння приймати рішення, розум та реалізм. А от «жіночими» — покірність, безпорадність, залежність, безвідповідальність, слабкість, віра в перевагу чоловіка, необ’єктивність.

Значною мірою саме «маскулінні» риси відповідають уявній характеристиці водія, якого можна вважати безпечним. 

«Я зустрічав мало жінок, які вміють гарно паркуватися. Ще, мені здається, що жінок легше налякати якимись непередбачуваними подіями на дорогах. Вони відволікаються і не зовсім уважні. Проте проблеми з паралельним паркуванням є й у чоловіків. А також є жінки, які дуже гарно керують автівкою. Одного разу, коли я ще не мав прав, я сів в авто до знайомої та був у шоці, на скільки вона «шарить» у маневрах. Пам’ятаю, тоді я теж хотів бути таким впевненим водієм», — розповідає Вільногірськ IN.UA водій з п’ятирічним стажем Василь Яремчук.

Люди вигадали способи підкреслити гендерну поляризацію й візуально, позначаючи автомобілі жінок так званими атрибутами «жіночності», як-то наклейка «туфелька» або яскравий колір автівки.

«На моєму авто немає позначки, що за кермом жінка. Я зараз живу у Німеччині, тут, мені здається, однакова кількість чоловіків та жінок вміють керувати авто. Часто бачу вже літніх бабусь за кермом. Тут не важлива стать, важливо, щоб усі водії дотримувалися правил дорожнього руху. За цим пильно стежать поліцейські та камери, які фіксують швидкість. Тож і чоловіки, і жінки тричі подумають спочатку, перш ніж іти на обгін, бо можна отримати великий штраф», — ділиться з Вільногірськ IN.UA переселенка Марина Туз.

Наліпка "жінки за кермом"
Наліпка туфельки для авто/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Війна змінює стереотипи про жінок за кермом

У Вільногірській автошколі навчаються керувати авто 80% жінок, розповідає викладачка місцевої автошколи Аліна Пʼятихатка. Вона пояснює: це може бути пов’язано з воєнним станом, бо велика кількість чоловіків пішли на фронт. 

«Чоловіки на війні, а машини стоять. Або жінки – вдови, їм залишаються машини, треба їздити. Коли я тільки починала працювати, у 2014 році, у моїй групі з 14 людей була лише одна жінка», — розповідає Аліна Пʼятихатка.

У 2023 році у Вільногірській автошколі навчалися 100 жінок та 70 чоловіків. Зараз, станом на березень 2024 року, у місцевій групі водіння 23 жінки та 10 чоловіків.

Стиль керування автомобілем у чоловіків та жінок різний, зазначає викладачка автошколи.

«Жінки керують машиною обережніше, вони більш уважні, а чоловіки грубіші за кермом», — розповідає Аліна П’ятихатка.

Заняття в автошколі
Заняття в автошколі Вільногірська/ фото архів Аліна Пʼятихатка

Вільногірка Ольга керує автівкою 13 років. Каже, що за кермом почуває себе впевнено, проте інколи чує стереотипи від чоловіків на свою адресу. 

«Деякі місцеві таксисти дивляться – ніби насміхаються. Не відводять погляд, коли жінка паркується або виїжджає. Раніше я мандражувала, а зараз можу і в дебати вступити. Одного разу приїхала на СТО, робітник запропонував мою машину задом в гараж загнати, думав, що я не вмію. Розізлив мене. То я йому показала, як треба без зайвого «шороху» задом паркуватися», — розповідає жителька Вільногірська Ольга.

Водії на дорогах: причини ДТП

У 2023 році 337 тисяч 284 українців отримали водійське посвідчення, а це на 1600 людей більше, ніж у 2022 році, проте менше, ніж у 2021 — 426 066 людей. Про це Вільногірськ IN.UA повідомив заступник начальника центру з питань впровадження цифрових інновацій Головного Сервісного центру МВС Дмитро Сірак.

Скільки з них чоловіків та жінок невідомо: Сірак зазначив, що МВС не має технічної можливості формувати відомості у розрізі гендерної належності посвідчень водіїв та водійок.

За даними Опендатабот, станом на 1 грудня 2023 року, за 10 місяців в Україні відбулось 19 743 ДТП із загиблими та травмованими. Дніпропетровщина на першому місці — 1775 ДТП.

Найчастіше ДТП стаються через перевищення швидкості – 38,5%.  Друга за поширеністю причина аварій — порушення правил маневрування – 22,5%. 

ДТП
ДТП на дорозі/ ілюстративне фото з відкритих джерел

У 2024 році, станом на 20 березня, майже половина аварій в Україні стається через перевищення безпечної швидкості — 42%. У топі причин ДТП залишається порушення правил маневрування — 18%, а також порушення правил проїзду пішохідних переходів — 9%.

Polskie Radio передає, що дослідники Інституту автомобільного транспорту зазначають, що стать не завжди впливає на стиль водіння. Проте дослідження показують, що жінки частіше надають перевагу безпеці на дорозі.

«Жінки, на відміну від чоловіків, набагато рідше представляють різні форми ризикованої поведінки на дорозі. Обрахунки вказують, що жінки спричиняють одну ДТП на 6,7 мільйона кілометрів, які проїхали, а чоловіки — одну на 4,7 мільйона кілометрів», — повідомляє речник Інституту автомобільного транспорту Миколай Крупінський.

Автомобілі розробляли для чоловіків: історія подушок безпеки

Поїздки в авто були доволі небезпечними, тому у 1953 році вперше заговорили про подушки безпеки. Про це пишуть на Airbag service. Пристрій, який зможе захистити пасажирів від удару головою об передню панель при різкому гальмуванні або зіткненні вигадав американський військовий інженер у відставці Джон Хетрік. Проте на практиці подушка безпеки не працювала так, як задумав винахідник. Відомо, що перший прототип сучасного датчика для Airbag в Америці у 1967 році придумав Аллен Брід.

Подушки безпеки
Подушки безпеки/ фото Airbag service

Впроваджувати подушки безпеки одночасно взялися кілька автомобільних концернів Європи та Америки. Для того, щоб запустити Airbag в серійне виробництво, необхідно було випробувати його в краш-тестах, з манекенами водія та пасажирів.

Компанії найчастіше використовують для краш-тестів манекен середнього дорослого чоловіка, йдеться у матеріалі Авто Каста. А значить, що подушки безпеки не призначені для жінок.

Краш-тест
Краш-тест/ фото NHTSA

Дослідження зазначають, що жінки на 73% частіше зазнають серйозних травм або гинуть у лобовому зіткненні, ніж чоловіки.

Оскільки жінки частіше нижчі зростом, вони зазвичай сидять ближче до керма. Це робить їх більш вразливими для травм нижньої частини тіла, включаючи ноги, хребет та живіт.

Для краш-тестів використовують кілька різних манекенів, проте навіть маленький дорослий пасажир жіночої статі не є манекеном жінки. Манекен не відображає жіночу форму тулуба, м’язову силу, положення хребта та розподіл маси тіла. А ці фізіологічні відмінності між чоловіками та жінками можуть потенційно змінити вплив певних аварій на жінок.

Відомо, що першими жіночі манекени почало використовувати американське Національне управління безпеки дорожнього руху у 2011 році. У тесті під час фронтального удару манекен «жінка» сидить на передньому пасажирському сидінні, під час бокового — за водієм, а при зіткненні зі стовпом — за кермом.

Манекени для краш-тестів
Манекени для краш-тестів/ фото Авто Каста

Жінки за кермом: цікаві факти

Історичний автоклуб дослідив, що першою автомобілісткою в Україні стала княгиня Анна Абамелек з Одеси, яка у 1896 році придбала собі машину марки Peugeot Type 11. Ще однією відомою автомобілісткою була Галина фон Мекк, донька одного із засновників Київського Клубу автомобілістів у 1904 році.

До 2018 року єдиною державою у світі, де жінкам забороняли керувати автомобілями, була Саудівська Аравія. Тільки 24 червня 2018 року набув чинності королівський указ, який дозволив жінкам керувати автомобілем.

У січні того ж року набирали інструкторів у першу спеціалізовану автошколу, а вже у травні міністерство транспорту Саудівської Аравії відзвітувало про завершення підготовки до видачі жінкам водійських прав. Радіо Свобода пише, що жінки сіли за кермо одразу після опівночі 24 червня.

Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Матеріал створено у партнерстві з Волинським прес-клубом.

Читайте також:

Вільногірськ живе тут – Facebook, Telegram, Instagram

Діти захисників отримують компенсацію на навчання: як підтвердити сертифікат

Анастасія Гришкова 15:12, 15 Вересня 2025
Посвідчення учасника бойових дій /ілюстративне фото, Rexels

Діти ветеранів та ветеранок отримають сертифікати на компенсацію вартості навчання за контрактом у закладах професійної, фахової передвищої та вищої освіти за 2024–2025 навчальний рік. Сертифікати надсилаються поетапно.

Про це повідомляє Міністерство у справах ветеранів.

Як скористатися послугою

Щоб скористатися підтримкою, потрібно підтвердити сертифікат у Дії протягом 20 календарних днів.

Після підтвердження кошти будуть перераховані безпосередньо на рахунок закладу освіти, який зобов’язаний повернути раніше сплачені кошти за контрактне навчання.

Як підтвердити сертифікат у Дії:

1. Відкрийте застосунок та знайдіть сертифікат у розділі “Документи”.

2. Перевірте дані: ПІБ, заклад, сума, спеціальність.

3. Натисніть “Підписати” – у вас є 20 днів на підтвердження.

4. Підпишіть запит Дія.Підписом.

5. Очікуйте на push-сповіщення про результат.

Якщо сертифікат або сповіщення ще не надійшли тоді потрібно уточнити у закладі освіти, чи підписано договір з Міністерством у справах ветеранів України.

Хто має право на компенсацію

  • Члени сімей загиблих (померлих) захисників чи захисниць України;
  • Діти ветеранів/ветеранок з інвалідністю внаслідок війни;
  • Діти учасників бойових дій;
  • Діти осіб зі статусом зниклих безвісти;
  • Діти осіб, які перебували у полоні;
  • Діти постраждалих учасників Революції Гідності.

Читайте також:

Підписуйтесь

Які медичні послуги ветерани можуть отримати безкоштовно

Анастасія Гришкова 17:20, 12 Вересня 2025
Безоплатні медичні послуги / ілюстративне фото, Rexels

Ветерани та ветеранки мають право на низку безоплатних медичних послуг. Витрати держава покриває через Програму медичних гарантій.

Про це повідомляє Міністерство у справах ветеранів.

Які послуги є безкоштовними

  1. Персоналізоване лікування: індивідуальні плани для управління здоров’ям із врахуванням груп ризику.
  2. Розширений скринінг: діагностика станів, пов’язаних з бойовими діями, зокрема черепно-мозкових травм або посттравматичних розладів.
  3. Психологічна допомога: індивідуальна та групова терапія, когнітивно-поведінкова терапія, керування стресом для боротьби з ПТСР чи депресією.
  4. Лікування бойових травм і хронічних станів: консультації з ортопедами-травматологами, неврологами, кардіологами та іншими фахівцями.
  5. Реабілітація: відновлення після травм, операцій чи хронічних хвороб.
  6. Терапія опорно-рухової системи: лікування артриту, артрозу, захворювань суглобів.

Стаціонарне лікування за Програмою медичних гарантій включає

  • Кардіологія — серцеві захворювання, гіпертензія.
  • Неврологія — наслідки черепно-мозкових травм, неврологічні розлади.
  • Інфекційні хвороби — туберкульоз та інші інфекції.
  • Пульмонологія — хвороби легень. Гастроентерологія — захворювання шлунково-кишкового тракту.

До безкоштовних послуг у лікарні також входять

  • лабораторні тести;
  • діагностика (ЕКГ, УЗД, КТ, МРТ, рентген);
  • знеболювальна терапія;
  • ліки з Національного переліку та закуплені МОЗ;
  • інтенсивна терапія;
  • харчування під час перебування в стаціонарі.

Читайте також:

Підписуйтесь

Діти захисників отримують компенсацію на навчання: як підтвердити сертифікат

Діти ветеранів та ветеранок отримають сертифікати на компенсацію вартості навчання за контрактом у закладах професійної, фахової передвищої та вищої освіти за 2024–2025 навчальний рік. Сертифікати […]

Які медичні послуги ветерани можуть отримати безкоштовно

Ветерани та ветеранки мають право на низку безоплатних медичних послуг. Витрати держава покриває через Програму медичних гарантій. Про це повідомляє Міністерство у справах ветеранів. Які […]

Направлення від лікаря тепер надходитимуть у Дію

Відтепер медичні сповіщення про електронні рецепти, направлення від лікаря та план лікування надходитимуть безпосередньо у застосунок Дія. Про це повідомили на сторінці Дія у Facebook. […]

В Дія з’являться нотаріальні послуги

З 3 вересня нотаріуси можуть приєднатися до бета-тестування системи е-Нотаріат — сучасної цифрової системи, яка об’єднує всі нотаріальні реєстри в єдиній захищеній платформі, забезпечуючи прозорість, […]

Мінсоцполітики оголошує конкурс на участь в Офісі дітей та молоді “ДІйМО”

Молоді люди віком від 14 до 35 років запрошуються долучитися до роботи Офісу “ДІйМО” — консультативно-дорадчого органу при Міністерстві соціальної політики, сім’ї та єдності. Про […]