Важливо

Стереотипи та реальність: у Вільногірську 100 жінок торік навчилися водити авто

Олександра Зоз 09:36, 4 Квітня 2024
Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

«Паркується, як блондинка», «Точно баба за кермом», «Жінка за кермом – мавпа з гранатою» — такі стереотипи від чоловіків чули чи не всі жінки – і котрі водять авто, і котрі ні. Однак сьогодні ситуація на дорогах суттєво змінилася і за кермом жінок побільшало. Особливо – з початком повномасштабного вторгнення, адже у жінок з’явилася додаткова потреба (і навіть необхідність) бути мобільними – аби мати можливість врятувати дітей, інших членів родини від окупації чи обстрілів. Кількість жінок, які пішли вчитися водінню, за останні роки зросла й у Вільногірську.

З чим це пов’язано та чому чоловіки вдягнули «гендерні окуляри» — у матеріалі Вільногірськ IN.UA.

Гендерні стереотипи: жінки за кермом

Стереотипи про наявність особливостей у поведінці водіїв певної статі пов’язані з уявленнями про традиційно «чоловічі» та «жіночі» риси. 

«Чоловічими» характеристиками вважають прагнення до лідерства, амбітність, владність, об’єктивність, сила, уміння приймати рішення, розум та реалізм. А от «жіночими» — покірність, безпорадність, залежність, безвідповідальність, слабкість, віра в перевагу чоловіка, необ’єктивність.

Значною мірою саме «маскулінні» риси відповідають уявній характеристиці водія, якого можна вважати безпечним. 

«Я зустрічав мало жінок, які вміють гарно паркуватися. Ще, мені здається, що жінок легше налякати якимись непередбачуваними подіями на дорогах. Вони відволікаються і не зовсім уважні. Проте проблеми з паралельним паркуванням є й у чоловіків. А також є жінки, які дуже гарно керують автівкою. Одного разу, коли я ще не мав прав, я сів в авто до знайомої та був у шоці, на скільки вона «шарить» у маневрах. Пам’ятаю, тоді я теж хотів бути таким впевненим водієм», — розповідає Вільногірськ IN.UA водій з п’ятирічним стажем Василь Яремчук.

Люди вигадали способи підкреслити гендерну поляризацію й візуально, позначаючи автомобілі жінок так званими атрибутами «жіночності», як-то наклейка «туфелька» або яскравий колір автівки.

«На моєму авто немає позначки, що за кермом жінка. Я зараз живу у Німеччині, тут, мені здається, однакова кількість чоловіків та жінок вміють керувати авто. Часто бачу вже літніх бабусь за кермом. Тут не важлива стать, важливо, щоб усі водії дотримувалися правил дорожнього руху. За цим пильно стежать поліцейські та камери, які фіксують швидкість. Тож і чоловіки, і жінки тричі подумають спочатку, перш ніж іти на обгін, бо можна отримати великий штраф», — ділиться з Вільногірськ IN.UA переселенка Марина Туз.

Наліпка "жінки за кермом"
Наліпка туфельки для авто/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Війна змінює стереотипи про жінок за кермом

У Вільногірській автошколі навчаються керувати авто 80% жінок, розповідає викладачка місцевої автошколи Аліна Пʼятихатка. Вона пояснює: це може бути пов’язано з воєнним станом, бо велика кількість чоловіків пішли на фронт. 

«Чоловіки на війні, а машини стоять. Або жінки – вдови, їм залишаються машини, треба їздити. Коли я тільки починала працювати, у 2014 році, у моїй групі з 14 людей була лише одна жінка», — розповідає Аліна Пʼятихатка.

У 2023 році у Вільногірській автошколі навчалися 100 жінок та 70 чоловіків. Зараз, станом на березень 2024 року, у місцевій групі водіння 23 жінки та 10 чоловіків.

Стиль керування автомобілем у чоловіків та жінок різний, зазначає викладачка автошколи.

«Жінки керують машиною обережніше, вони більш уважні, а чоловіки грубіші за кермом», — розповідає Аліна П’ятихатка.

Заняття в автошколі
Заняття в автошколі Вільногірська/ фото архів Аліна Пʼятихатка

Вільногірка Ольга керує автівкою 13 років. Каже, що за кермом почуває себе впевнено, проте інколи чує стереотипи від чоловіків на свою адресу. 

«Деякі місцеві таксисти дивляться – ніби насміхаються. Не відводять погляд, коли жінка паркується або виїжджає. Раніше я мандражувала, а зараз можу і в дебати вступити. Одного разу приїхала на СТО, робітник запропонував мою машину задом в гараж загнати, думав, що я не вмію. Розізлив мене. То я йому показала, як треба без зайвого «шороху» задом паркуватися», — розповідає жителька Вільногірська Ольга.

Водії на дорогах: причини ДТП

У 2023 році 337 тисяч 284 українців отримали водійське посвідчення, а це на 1600 людей більше, ніж у 2022 році, проте менше, ніж у 2021 — 426 066 людей. Про це Вільногірськ IN.UA повідомив заступник начальника центру з питань впровадження цифрових інновацій Головного Сервісного центру МВС Дмитро Сірак.

Скільки з них чоловіків та жінок невідомо: Сірак зазначив, що МВС не має технічної можливості формувати відомості у розрізі гендерної належності посвідчень водіїв та водійок.

За даними Опендатабот, станом на 1 грудня 2023 року, за 10 місяців в Україні відбулось 19 743 ДТП із загиблими та травмованими. Дніпропетровщина на першому місці — 1775 ДТП.

Найчастіше ДТП стаються через перевищення швидкості – 38,5%.  Друга за поширеністю причина аварій — порушення правил маневрування – 22,5%. 

ДТП
ДТП на дорозі/ ілюстративне фото з відкритих джерел

У 2024 році, станом на 20 березня, майже половина аварій в Україні стається через перевищення безпечної швидкості — 42%. У топі причин ДТП залишається порушення правил маневрування — 18%, а також порушення правил проїзду пішохідних переходів — 9%.

Polskie Radio передає, що дослідники Інституту автомобільного транспорту зазначають, що стать не завжди впливає на стиль водіння. Проте дослідження показують, що жінки частіше надають перевагу безпеці на дорозі.

«Жінки, на відміну від чоловіків, набагато рідше представляють різні форми ризикованої поведінки на дорозі. Обрахунки вказують, що жінки спричиняють одну ДТП на 6,7 мільйона кілометрів, які проїхали, а чоловіки — одну на 4,7 мільйона кілометрів», — повідомляє речник Інституту автомобільного транспорту Миколай Крупінський.

Автомобілі розробляли для чоловіків: історія подушок безпеки

Поїздки в авто були доволі небезпечними, тому у 1953 році вперше заговорили про подушки безпеки. Про це пишуть на Airbag service. Пристрій, який зможе захистити пасажирів від удару головою об передню панель при різкому гальмуванні або зіткненні вигадав американський військовий інженер у відставці Джон Хетрік. Проте на практиці подушка безпеки не працювала так, як задумав винахідник. Відомо, що перший прототип сучасного датчика для Airbag в Америці у 1967 році придумав Аллен Брід.

Подушки безпеки
Подушки безпеки/ фото Airbag service

Впроваджувати подушки безпеки одночасно взялися кілька автомобільних концернів Європи та Америки. Для того, щоб запустити Airbag в серійне виробництво, необхідно було випробувати його в краш-тестах, з манекенами водія та пасажирів.

Компанії найчастіше використовують для краш-тестів манекен середнього дорослого чоловіка, йдеться у матеріалі Авто Каста. А значить, що подушки безпеки не призначені для жінок.

Краш-тест
Краш-тест/ фото NHTSA

Дослідження зазначають, що жінки на 73% частіше зазнають серйозних травм або гинуть у лобовому зіткненні, ніж чоловіки.

Оскільки жінки частіше нижчі зростом, вони зазвичай сидять ближче до керма. Це робить їх більш вразливими для травм нижньої частини тіла, включаючи ноги, хребет та живіт.

Для краш-тестів використовують кілька різних манекенів, проте навіть маленький дорослий пасажир жіночої статі не є манекеном жінки. Манекен не відображає жіночу форму тулуба, м’язову силу, положення хребта та розподіл маси тіла. А ці фізіологічні відмінності між чоловіками та жінками можуть потенційно змінити вплив певних аварій на жінок.

Відомо, що першими жіночі манекени почало використовувати американське Національне управління безпеки дорожнього руху у 2011 році. У тесті під час фронтального удару манекен «жінка» сидить на передньому пасажирському сидінні, під час бокового — за водієм, а при зіткненні зі стовпом — за кермом.

Манекени для краш-тестів
Манекени для краш-тестів/ фото Авто Каста

Жінки за кермом: цікаві факти

Історичний автоклуб дослідив, що першою автомобілісткою в Україні стала княгиня Анна Абамелек з Одеси, яка у 1896 році придбала собі машину марки Peugeot Type 11. Ще однією відомою автомобілісткою була Галина фон Мекк, донька одного із засновників Київського Клубу автомобілістів у 1904 році.

До 2018 року єдиною державою у світі, де жінкам забороняли керувати автомобілями, була Саудівська Аравія. Тільки 24 червня 2018 року набув чинності королівський указ, який дозволив жінкам керувати автомобілем.

У січні того ж року набирали інструкторів у першу спеціалізовану автошколу, а вже у травні міністерство транспорту Саудівської Аравії відзвітувало про завершення підготовки до видачі жінкам водійських прав. Радіо Свобода пише, що жінки сіли за кермо одразу після опівночі 24 червня.

Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Матеріал створено у партнерстві з Волинським прес-клубом.

Читайте також:

Вільногірськ живе тут – Facebook, Telegram, Instagram

В Україні готуються до створення соціального житла: планують залучити 50 громад

Анастасія Гришкова 15:00, 22 Травня 2025
Житло / ілюстративне фото, Rexels

В Україні готують проєкт зі створення соціального муніципального житла за підтримки Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). До реалізації можуть долучитися 50 громад.

Про це повідомив віцепрем’єр-міністр з відновлення — міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба в коментарі “Інтерфакс-Україна”.

Соціальне житло

За його словами, відбір учасників проєкту ґрунтується не лише на бажанні громад, а й на їхній готовності реалізовувати ініціативу на практиці. Йдеться, зокрема, про наявність управлінської спроможності та ресурсів для співфінансування.

“Сенс цього проекту полягає в тому, що ми не просто будуємо житло, а ми з самого початку реалізації цього проекту маємо розуміти для кого воно Ми розглядаємо проєкти в прив’язці до зростання економічної активності або до показника, коли керівник територіальної громади, мер міста, каже, що ми готові побудувати на дві тисячі родин таке житло, тому що знаємо, куди вони підуть працювати, де будуть навчатися їх діти”, — навів приклад Кулеба.

Наразі в уряді розглядають 50 громад як потенційних учасників проєкту з будівництва соціального житла. Європейський інвестиційний банк уже оцінює пілотну ініціативу, а підписання першої угоди очікується у 2025 році — після затвердження всіх необхідних нормативно-правових документів Кабінетом Міністрів.

Водночас за даними представників Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради з питань ВПО, під час реалізації пілотної фази ініціативи планується побудувати понад 6 тисяч квартир для 16–18 тисяч громадян у 15 громадах, розташованих у центральній та західній Україні.

Читайте також:

Підписуйтесь

Стаж, набутий за кордоном, враховуватиметься під час нарахування пенсії в Україні

Анастасія Гришкова 11:00, 22 Травня 2025
Закордонний паспорт / ілюстративне фото, Rexels

Українці, які через війну виїхали за кордон і там працюють, зможуть зарахувати страховий стаж, набутий за межами України, для оформлення пенсії на батьківщині.

Про це повідомили на сайті Міністерства соціальної політики.

Від чого залежитеме розмір пенсії

Раніше до загального страхового стажу зараховувався лише стаж, набутий в Україні, або в державах, з якими були підписані міждержавні угоди.

Тепер же запроваджено пропорційну систему: враховується увесь набутий стаж, незалежно від країни працевлаштування.

При цьому розмір пенсії залежатиме від внесків, сплачених саме в Україні. Але для визначення права на пенсію — зокрема, мінімального стажу для її призначення — враховуватиметься і закордонний стаж.

Наприклад, якщо людина має 25 років стажу в Україні та 5 років за кордоном, тепер ці 30 років сумуватимуться. Це дає змогу отримати право на пенсію за віком, навіть якщо раніше такого права не було.

Читайте також:

Підписуйтесь

В Україні готуються до створення соціального житла: планують залучити 50 громад

В Україні готують проєкт зі створення соціального муніципального житла за підтримки Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). До реалізації можуть долучитися 50 громад. Про це повідомив віцепрем’єр-міністр […]

Стаж, набутий за кордоном, враховуватиметься під час нарахування пенсії в Україні

Українці, які через війну виїхали за кордон і там працюють, зможуть зарахувати страховий стаж, набутий за межами України, для оформлення пенсії на батьківщині. Про це […]

Українці можуть подати заявку до Реєстру збитків про втрату нежитлової нерухомості

Відтепер українці, чиє нежитлове майно постраждало внаслідок збройної агресії рф, можуть офіційно зафіксувати збитки в міжнародному Реєстрі. Про це повідомили на сторінці державних послуг Дія […]

Україців, які продають товари через інтернет можуть змусити платити податки

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує громадян, що продаж товарів через інтернет із метою отримання прибутку підлягає оподаткуванню. Якщо така діяльність носить системний характер, […]

Переробні підприємства можуть отримти грант на суму 8 мільйонів гривень

Мінекономіки схвалило нову хвилю фінансування в межах програми “Гранти для переробних підприємств”. Гранти загальною сумою понад 100 мільйонів гривень отримають 21 компанія, яка працює або […]