Важливо

Стереотипи та реальність: у Вільногірську 100 жінок торік навчилися водити авто

Олександра Зоз 09:36, 4 Квітня 2024
Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

«Паркується, як блондинка», «Точно баба за кермом», «Жінка за кермом – мавпа з гранатою» — такі стереотипи від чоловіків чули чи не всі жінки – і котрі водять авто, і котрі ні. Однак сьогодні ситуація на дорогах суттєво змінилася і за кермом жінок побільшало. Особливо – з початком повномасштабного вторгнення, адже у жінок з’явилася додаткова потреба (і навіть необхідність) бути мобільними – аби мати можливість врятувати дітей, інших членів родини від окупації чи обстрілів. Кількість жінок, які пішли вчитися водінню, за останні роки зросла й у Вільногірську.

З чим це пов’язано та чому чоловіки вдягнули «гендерні окуляри» — у матеріалі Вільногірськ IN.UA.

Гендерні стереотипи: жінки за кермом

Стереотипи про наявність особливостей у поведінці водіїв певної статі пов’язані з уявленнями про традиційно «чоловічі» та «жіночі» риси. 

«Чоловічими» характеристиками вважають прагнення до лідерства, амбітність, владність, об’єктивність, сила, уміння приймати рішення, розум та реалізм. А от «жіночими» — покірність, безпорадність, залежність, безвідповідальність, слабкість, віра в перевагу чоловіка, необ’єктивність.

Значною мірою саме «маскулінні» риси відповідають уявній характеристиці водія, якого можна вважати безпечним. 

«Я зустрічав мало жінок, які вміють гарно паркуватися. Ще, мені здається, що жінок легше налякати якимись непередбачуваними подіями на дорогах. Вони відволікаються і не зовсім уважні. Проте проблеми з паралельним паркуванням є й у чоловіків. А також є жінки, які дуже гарно керують автівкою. Одного разу, коли я ще не мав прав, я сів в авто до знайомої та був у шоці, на скільки вона «шарить» у маневрах. Пам’ятаю, тоді я теж хотів бути таким впевненим водієм», — розповідає Вільногірськ IN.UA водій з п’ятирічним стажем Василь Яремчук.

Люди вигадали способи підкреслити гендерну поляризацію й візуально, позначаючи автомобілі жінок так званими атрибутами «жіночності», як-то наклейка «туфелька» або яскравий колір автівки.

«На моєму авто немає позначки, що за кермом жінка. Я зараз живу у Німеччині, тут, мені здається, однакова кількість чоловіків та жінок вміють керувати авто. Часто бачу вже літніх бабусь за кермом. Тут не важлива стать, важливо, щоб усі водії дотримувалися правил дорожнього руху. За цим пильно стежать поліцейські та камери, які фіксують швидкість. Тож і чоловіки, і жінки тричі подумають спочатку, перш ніж іти на обгін, бо можна отримати великий штраф», — ділиться з Вільногірськ IN.UA переселенка Марина Туз.

Наліпка "жінки за кермом"
Наліпка туфельки для авто/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Війна змінює стереотипи про жінок за кермом

У Вільногірській автошколі навчаються керувати авто 80% жінок, розповідає викладачка місцевої автошколи Аліна Пʼятихатка. Вона пояснює: це може бути пов’язано з воєнним станом, бо велика кількість чоловіків пішли на фронт. 

«Чоловіки на війні, а машини стоять. Або жінки – вдови, їм залишаються машини, треба їздити. Коли я тільки починала працювати, у 2014 році, у моїй групі з 14 людей була лише одна жінка», — розповідає Аліна Пʼятихатка.

У 2023 році у Вільногірській автошколі навчалися 100 жінок та 70 чоловіків. Зараз, станом на березень 2024 року, у місцевій групі водіння 23 жінки та 10 чоловіків.

Стиль керування автомобілем у чоловіків та жінок різний, зазначає викладачка автошколи.

«Жінки керують машиною обережніше, вони більш уважні, а чоловіки грубіші за кермом», — розповідає Аліна П’ятихатка.

Заняття в автошколі
Заняття в автошколі Вільногірська/ фото архів Аліна Пʼятихатка

Вільногірка Ольга керує автівкою 13 років. Каже, що за кермом почуває себе впевнено, проте інколи чує стереотипи від чоловіків на свою адресу. 

«Деякі місцеві таксисти дивляться – ніби насміхаються. Не відводять погляд, коли жінка паркується або виїжджає. Раніше я мандражувала, а зараз можу і в дебати вступити. Одного разу приїхала на СТО, робітник запропонував мою машину задом в гараж загнати, думав, що я не вмію. Розізлив мене. То я йому показала, як треба без зайвого «шороху» задом паркуватися», — розповідає жителька Вільногірська Ольга.

Водії на дорогах: причини ДТП

У 2023 році 337 тисяч 284 українців отримали водійське посвідчення, а це на 1600 людей більше, ніж у 2022 році, проте менше, ніж у 2021 — 426 066 людей. Про це Вільногірськ IN.UA повідомив заступник начальника центру з питань впровадження цифрових інновацій Головного Сервісного центру МВС Дмитро Сірак.

Скільки з них чоловіків та жінок невідомо: Сірак зазначив, що МВС не має технічної можливості формувати відомості у розрізі гендерної належності посвідчень водіїв та водійок.

За даними Опендатабот, станом на 1 грудня 2023 року, за 10 місяців в Україні відбулось 19 743 ДТП із загиблими та травмованими. Дніпропетровщина на першому місці — 1775 ДТП.

Найчастіше ДТП стаються через перевищення швидкості – 38,5%.  Друга за поширеністю причина аварій — порушення правил маневрування – 22,5%. 

ДТП
ДТП на дорозі/ ілюстративне фото з відкритих джерел

У 2024 році, станом на 20 березня, майже половина аварій в Україні стається через перевищення безпечної швидкості — 42%. У топі причин ДТП залишається порушення правил маневрування — 18%, а також порушення правил проїзду пішохідних переходів — 9%.

Polskie Radio передає, що дослідники Інституту автомобільного транспорту зазначають, що стать не завжди впливає на стиль водіння. Проте дослідження показують, що жінки частіше надають перевагу безпеці на дорозі.

«Жінки, на відміну від чоловіків, набагато рідше представляють різні форми ризикованої поведінки на дорозі. Обрахунки вказують, що жінки спричиняють одну ДТП на 6,7 мільйона кілометрів, які проїхали, а чоловіки — одну на 4,7 мільйона кілометрів», — повідомляє речник Інституту автомобільного транспорту Миколай Крупінський.

Автомобілі розробляли для чоловіків: історія подушок безпеки

Поїздки в авто були доволі небезпечними, тому у 1953 році вперше заговорили про подушки безпеки. Про це пишуть на Airbag service. Пристрій, який зможе захистити пасажирів від удару головою об передню панель при різкому гальмуванні або зіткненні вигадав американський військовий інженер у відставці Джон Хетрік. Проте на практиці подушка безпеки не працювала так, як задумав винахідник. Відомо, що перший прототип сучасного датчика для Airbag в Америці у 1967 році придумав Аллен Брід.

Подушки безпеки
Подушки безпеки/ фото Airbag service

Впроваджувати подушки безпеки одночасно взялися кілька автомобільних концернів Європи та Америки. Для того, щоб запустити Airbag в серійне виробництво, необхідно було випробувати його в краш-тестах, з манекенами водія та пасажирів.

Компанії найчастіше використовують для краш-тестів манекен середнього дорослого чоловіка, йдеться у матеріалі Авто Каста. А значить, що подушки безпеки не призначені для жінок.

Краш-тест
Краш-тест/ фото NHTSA

Дослідження зазначають, що жінки на 73% частіше зазнають серйозних травм або гинуть у лобовому зіткненні, ніж чоловіки.

Оскільки жінки частіше нижчі зростом, вони зазвичай сидять ближче до керма. Це робить їх більш вразливими для травм нижньої частини тіла, включаючи ноги, хребет та живіт.

Для краш-тестів використовують кілька різних манекенів, проте навіть маленький дорослий пасажир жіночої статі не є манекеном жінки. Манекен не відображає жіночу форму тулуба, м’язову силу, положення хребта та розподіл маси тіла. А ці фізіологічні відмінності між чоловіками та жінками можуть потенційно змінити вплив певних аварій на жінок.

Відомо, що першими жіночі манекени почало використовувати американське Національне управління безпеки дорожнього руху у 2011 році. У тесті під час фронтального удару манекен «жінка» сидить на передньому пасажирському сидінні, під час бокового — за водієм, а при зіткненні зі стовпом — за кермом.

Манекени для краш-тестів
Манекени для краш-тестів/ фото Авто Каста

Жінки за кермом: цікаві факти

Історичний автоклуб дослідив, що першою автомобілісткою в Україні стала княгиня Анна Абамелек з Одеси, яка у 1896 році придбала собі машину марки Peugeot Type 11. Ще однією відомою автомобілісткою була Галина фон Мекк, донька одного із засновників Київського Клубу автомобілістів у 1904 році.

До 2018 року єдиною державою у світі, де жінкам забороняли керувати автомобілями, була Саудівська Аравія. Тільки 24 червня 2018 року набув чинності королівський указ, який дозволив жінкам керувати автомобілем.

У січні того ж року набирали інструкторів у першу спеціалізовану автошколу, а вже у травні міністерство транспорту Саудівської Аравії відзвітувало про завершення підготовки до видачі жінкам водійських прав. Радіо Свобода пише, що жінки сіли за кермо одразу після опівночі 24 червня.

Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Матеріал створено у партнерстві з Волинським прес-клубом.

Читайте також:

Вільногірськ живе тут – Facebook, Telegram, Instagram

Як роботодавцям отримати компенсацію за працевлаштування ВПО

Анастасія Гришкова 18:44, 22 Жовтня 2025
Компетенція / ілюстративне фото, Rexels

Роботодавці, які працевлаштовують внутрішньо переміщених осіб, можуть отримати державну компенсацію за кожного працевлаштованого працівника.

Як отримати компенсацію читайте у матеріалі Вільногірськ IN.UA.

Що варто знати роботодавцям

Програма охоплює працевлаштування на умовах строкового або безстрокового трудового договору (контракту), у тому числі за сумісництвом, при умові, що зарплата працівника не нижча за мінімальну заробітну плату.

Роботодавець має бути платником єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Заробітна плата працівника має бути не нижчою за мінімальну.

Як працевлаштувати ВПО

На умовах строкового або безстрокового трудового договору (контракту), у тому числі за сумісництвом. Кожна особа з числа ВПО може скористатися програмою лише один раз.

  • Подати заяву на компенсацію можна не раніше ніж через 5 календарних днів після працевлаштування.
  • Заява подається у встановленому державою порядку (залежно від регіону – до відповідного органу соцзахисту або через онлайн-платформи).
  • Сума виплачується у розмірі мінімальної заробітної плати.
  • Якщо трудові відносини завершуються раніше, роботодавець повинен повернути суму, пропорційну невідпрацьованому часу, протягом 5 робочих днів.

Термін надання компенсації становить до 3 місяців для ВПО та до 6 місяців для внутрішньо переміщених осіб з інвалідністю.

Розмір виплати відповідає мінімальній зарплаті, яка на 1 січня 2025 року складає 8 000 гривень.

Читайте також:

Підписуйтесь

В ЄС змінюються правила перетину кордону для українців

Анастасія Гришкова 17:20, 10 Жовтня 2025
Перетин кордону / ілюстративне фото, Укрінформ

З 12 жовтня 2025 року в країнах Європейського Союзу починає діяти нова система контролю в’їзду та виїзду — EES (Entry/Exit System).

Детальніше про нові правила перетину кордону читайте у матеріалі Вільногірськ IN.UA

Що зміниться у перетині кордону

Нова система замінить звичні штампи у паспортах на цифрову біометричну фіксацію даних мандрівників.

Система поширюється на громадян третіх країн, які подорожують до країн Шенгенської зони на строк до 90 днів протягом 180 днів.

Під час перетину кордону в межах EES збиратимуть такі дані:

  • фото обличчя;відбитки чотирьох пальців (для осіб віком від 12 років);
  • інформацію із закордонного паспорта;
  • дату та місце перетину кордону, а також випадки відмови у в’їзді.

Крім того, усі пасажири повинні будуть вийти з транспортного засобу для проходження біометричної процедури. Відмова надати біометричні дані стане підставою для відмови у в’їзді.

Запуск системи триватиме поступово — до 10 квітня 2026 року.

Нововведення не поширюються на українців, які перебувають у ЄС за програмою тимчасового захисту.

Читайте також:

Підписуйтесь

Як роботодавцям отримати компенсацію за працевлаштування ВПО

Роботодавці, які працевлаштовують внутрішньо переміщених осіб, можуть отримати державну компенсацію за кожного працевлаштованого працівника. Як отримати компенсацію читайте у матеріалі Вільногірськ IN.UA. Що варто знати […]

В ЄС змінюються правила перетину кордону для українців

З 12 жовтня 2025 року в країнах Європейського Союзу починає діяти нова система контролю в’їзду та виїзду — EES (Entry/Exit System). Детальніше про нові правила […]

Уряд виділить 8 мільйонів гривень на пільгову іпотеку для ВПО та учасників АТО/ООС

Кабінет Міністрів України перерозподілив видатки державного бюджету на 2025 рік у розмірі 8 млн грн. Ці кошти спрямують на реалізацію програми пільгового державного кредитування житла […]

Базову соціальну допомогу можна оформити в Дії

Йдеться про новий урядовий проєкт соціального захисту громадян, який передбачає замість п’яти різних виплат єдину базову соціальну допомогу. Послуга доступна в Дія. Про це повідомив […]

Нові тарифи на перевезення по маршруту Вільногірськ-Дідове: рішення міської ради

З 1 жовтня 2025 року мешканці Вільногірської громади їздитимуть приміським маршрутом “Вільногірськ — Дідове” за новим тарифом. Про це стало відомо в опублікованому рішенні Вільногірського […]

17:40, 24.09.2025 Дмитро Скопіч