Важливо

Стереотипи та реальність: у Вільногірську 100 жінок торік навчилися водити авто

Олександра Зоз 09:36, 4 Квітня 2024
Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

«Паркується, як блондинка», «Точно баба за кермом», «Жінка за кермом – мавпа з гранатою» — такі стереотипи від чоловіків чули чи не всі жінки – і котрі водять авто, і котрі ні. Однак сьогодні ситуація на дорогах суттєво змінилася і за кермом жінок побільшало. Особливо – з початком повномасштабного вторгнення, адже у жінок з’явилася додаткова потреба (і навіть необхідність) бути мобільними – аби мати можливість врятувати дітей, інших членів родини від окупації чи обстрілів. Кількість жінок, які пішли вчитися водінню, за останні роки зросла й у Вільногірську.

З чим це пов’язано та чому чоловіки вдягнули «гендерні окуляри» — у матеріалі Вільногірськ IN.UA.

Гендерні стереотипи: жінки за кермом

Стереотипи про наявність особливостей у поведінці водіїв певної статі пов’язані з уявленнями про традиційно «чоловічі» та «жіночі» риси. 

«Чоловічими» характеристиками вважають прагнення до лідерства, амбітність, владність, об’єктивність, сила, уміння приймати рішення, розум та реалізм. А от «жіночими» — покірність, безпорадність, залежність, безвідповідальність, слабкість, віра в перевагу чоловіка, необ’єктивність.

Значною мірою саме «маскулінні» риси відповідають уявній характеристиці водія, якого можна вважати безпечним. 

«Я зустрічав мало жінок, які вміють гарно паркуватися. Ще, мені здається, що жінок легше налякати якимись непередбачуваними подіями на дорогах. Вони відволікаються і не зовсім уважні. Проте проблеми з паралельним паркуванням є й у чоловіків. А також є жінки, які дуже гарно керують автівкою. Одного разу, коли я ще не мав прав, я сів в авто до знайомої та був у шоці, на скільки вона «шарить» у маневрах. Пам’ятаю, тоді я теж хотів бути таким впевненим водієм», — розповідає Вільногірськ IN.UA водій з п’ятирічним стажем Василь Яремчук.

Люди вигадали способи підкреслити гендерну поляризацію й візуально, позначаючи автомобілі жінок так званими атрибутами «жіночності», як-то наклейка «туфелька» або яскравий колір автівки.

«На моєму авто немає позначки, що за кермом жінка. Я зараз живу у Німеччині, тут, мені здається, однакова кількість чоловіків та жінок вміють керувати авто. Часто бачу вже літніх бабусь за кермом. Тут не важлива стать, важливо, щоб усі водії дотримувалися правил дорожнього руху. За цим пильно стежать поліцейські та камери, які фіксують швидкість. Тож і чоловіки, і жінки тричі подумають спочатку, перш ніж іти на обгін, бо можна отримати великий штраф», — ділиться з Вільногірськ IN.UA переселенка Марина Туз.

Наліпка "жінки за кермом"
Наліпка туфельки для авто/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Війна змінює стереотипи про жінок за кермом

У Вільногірській автошколі навчаються керувати авто 80% жінок, розповідає викладачка місцевої автошколи Аліна Пʼятихатка. Вона пояснює: це може бути пов’язано з воєнним станом, бо велика кількість чоловіків пішли на фронт. 

«Чоловіки на війні, а машини стоять. Або жінки – вдови, їм залишаються машини, треба їздити. Коли я тільки починала працювати, у 2014 році, у моїй групі з 14 людей була лише одна жінка», — розповідає Аліна Пʼятихатка.

У 2023 році у Вільногірській автошколі навчалися 100 жінок та 70 чоловіків. Зараз, станом на березень 2024 року, у місцевій групі водіння 23 жінки та 10 чоловіків.

Стиль керування автомобілем у чоловіків та жінок різний, зазначає викладачка автошколи.

«Жінки керують машиною обережніше, вони більш уважні, а чоловіки грубіші за кермом», — розповідає Аліна П’ятихатка.

Заняття в автошколі
Заняття в автошколі Вільногірська/ фото архів Аліна Пʼятихатка

Вільногірка Ольга керує автівкою 13 років. Каже, що за кермом почуває себе впевнено, проте інколи чує стереотипи від чоловіків на свою адресу. 

«Деякі місцеві таксисти дивляться – ніби насміхаються. Не відводять погляд, коли жінка паркується або виїжджає. Раніше я мандражувала, а зараз можу і в дебати вступити. Одного разу приїхала на СТО, робітник запропонував мою машину задом в гараж загнати, думав, що я не вмію. Розізлив мене. То я йому показала, як треба без зайвого «шороху» задом паркуватися», — розповідає жителька Вільногірська Ольга.

Водії на дорогах: причини ДТП

У 2023 році 337 тисяч 284 українців отримали водійське посвідчення, а це на 1600 людей більше, ніж у 2022 році, проте менше, ніж у 2021 — 426 066 людей. Про це Вільногірськ IN.UA повідомив заступник начальника центру з питань впровадження цифрових інновацій Головного Сервісного центру МВС Дмитро Сірак.

Скільки з них чоловіків та жінок невідомо: Сірак зазначив, що МВС не має технічної можливості формувати відомості у розрізі гендерної належності посвідчень водіїв та водійок.

За даними Опендатабот, станом на 1 грудня 2023 року, за 10 місяців в Україні відбулось 19 743 ДТП із загиблими та травмованими. Дніпропетровщина на першому місці — 1775 ДТП.

Найчастіше ДТП стаються через перевищення швидкості – 38,5%.  Друга за поширеністю причина аварій — порушення правил маневрування – 22,5%. 

ДТП
ДТП на дорозі/ ілюстративне фото з відкритих джерел

У 2024 році, станом на 20 березня, майже половина аварій в Україні стається через перевищення безпечної швидкості — 42%. У топі причин ДТП залишається порушення правил маневрування — 18%, а також порушення правил проїзду пішохідних переходів — 9%.

Polskie Radio передає, що дослідники Інституту автомобільного транспорту зазначають, що стать не завжди впливає на стиль водіння. Проте дослідження показують, що жінки частіше надають перевагу безпеці на дорозі.

«Жінки, на відміну від чоловіків, набагато рідше представляють різні форми ризикованої поведінки на дорозі. Обрахунки вказують, що жінки спричиняють одну ДТП на 6,7 мільйона кілометрів, які проїхали, а чоловіки — одну на 4,7 мільйона кілометрів», — повідомляє речник Інституту автомобільного транспорту Миколай Крупінський.

Автомобілі розробляли для чоловіків: історія подушок безпеки

Поїздки в авто були доволі небезпечними, тому у 1953 році вперше заговорили про подушки безпеки. Про це пишуть на Airbag service. Пристрій, який зможе захистити пасажирів від удару головою об передню панель при різкому гальмуванні або зіткненні вигадав американський військовий інженер у відставці Джон Хетрік. Проте на практиці подушка безпеки не працювала так, як задумав винахідник. Відомо, що перший прототип сучасного датчика для Airbag в Америці у 1967 році придумав Аллен Брід.

Подушки безпеки
Подушки безпеки/ фото Airbag service

Впроваджувати подушки безпеки одночасно взялися кілька автомобільних концернів Європи та Америки. Для того, щоб запустити Airbag в серійне виробництво, необхідно було випробувати його в краш-тестах, з манекенами водія та пасажирів.

Компанії найчастіше використовують для краш-тестів манекен середнього дорослого чоловіка, йдеться у матеріалі Авто Каста. А значить, що подушки безпеки не призначені для жінок.

Краш-тест
Краш-тест/ фото NHTSA

Дослідження зазначають, що жінки на 73% частіше зазнають серйозних травм або гинуть у лобовому зіткненні, ніж чоловіки.

Оскільки жінки частіше нижчі зростом, вони зазвичай сидять ближче до керма. Це робить їх більш вразливими для травм нижньої частини тіла, включаючи ноги, хребет та живіт.

Для краш-тестів використовують кілька різних манекенів, проте навіть маленький дорослий пасажир жіночої статі не є манекеном жінки. Манекен не відображає жіночу форму тулуба, м’язову силу, положення хребта та розподіл маси тіла. А ці фізіологічні відмінності між чоловіками та жінками можуть потенційно змінити вплив певних аварій на жінок.

Відомо, що першими жіночі манекени почало використовувати американське Національне управління безпеки дорожнього руху у 2011 році. У тесті під час фронтального удару манекен «жінка» сидить на передньому пасажирському сидінні, під час бокового — за водієм, а при зіткненні зі стовпом — за кермом.

Манекени для краш-тестів
Манекени для краш-тестів/ фото Авто Каста

Жінки за кермом: цікаві факти

Історичний автоклуб дослідив, що першою автомобілісткою в Україні стала княгиня Анна Абамелек з Одеси, яка у 1896 році придбала собі машину марки Peugeot Type 11. Ще однією відомою автомобілісткою була Галина фон Мекк, донька одного із засновників Київського Клубу автомобілістів у 1904 році.

До 2018 року єдиною державою у світі, де жінкам забороняли керувати автомобілями, була Саудівська Аравія. Тільки 24 червня 2018 року набув чинності королівський указ, який дозволив жінкам керувати автомобілем.

У січні того ж року набирали інструкторів у першу спеціалізовану автошколу, а вже у травні міністерство транспорту Саудівської Аравії відзвітувало про завершення підготовки до видачі жінкам водійських прав. Радіо Свобода пише, що жінки сіли за кермо одразу після опівночі 24 червня.

Жінки за кермом
Жінки за кермом/ ілюстративне фото з відкритих джерел

Матеріал створено у партнерстві з Волинським прес-клубом.

Читайте також:

Вільногірськ живе тут – Facebook, Telegram, Instagram

З 1 липня Пенсійний фонд буде відповідальний за оформлення і контроль виплат соціальних допомог

Анастасія Гришкова 17:00, 1 Липня 2025
Пенсійний фонд адмініструватиме соцвиплати / фото, ПФУ

З 1 липня 2025 року Пенсійний фонд України почне адмініструвати соціальні виплати. Для отримувачів нічого не зміниться — всі, хто мав право на допомогу, й надалі її отримуватимуть.

Про це повідомляє Міністерство соціальної політики.

Тепер звернутися за соціальними виплатами можна буде не лише в ЦНАПах та місцевих радах, а й у найближчих сервісних центрах Пенсійного фонду. Це зробить отримання допомоги зручнішим і доступнішим.

Замість паперової тяганини процес повністю цифровізують. Після подання заявки у будь-якому зручному місці вона одразу потраплятиме на розгляд працівникам Пенсійного фонду. Після ухвалення рішення гроші надійдуть безпосередньо на банківську картку отримувача.

Читайте також:

Підписуйтесь

Як ветеранам отримати слуховий апарат: інструкція

Анастасія Гришкова 15:00, 1 Липня 2025
Слуховий апарат / фото, ілюстративне Rexels

Ветерани й ветеранки війни та військовослужбовці, які мають порушення слуху, можуть безоплатно отримати слухові апарати, навіть якщо їм не встановлено інвалідність. Україна вже закупила понад 24 400 сучасних слухових апаратів.

Про це повідомляє Міністерство у справах ветеранів.

Як отримати слуховий апарат

  1. Зверніться до свого лікаря (сімейного, терапевта або педіатра), який направить вас до сурдолога.
  2. Пройдіть обстеження у лікаря-сурдолога — отримаєте медичний висновок.
  3. Звернутися до медичного закладу, який бере участь у програмі.

Зокрема треба подати документи

  • паспорт громадянина України;
  • посвідчення ветерана війни або іншого документа, що підтверджує ваш статус;
  • направлення від лікуючого лікаря;
  • висновок військово-лікарської комісії – для військовослужбовців або витяг з рішення ЕКОПФО (або чинне рішення МСЕК) про встановлення інвалідності та рекомендації індивідуальної програми реабілітації;
  • результати вимірювання гостроти слуху (аудіограма), який надається лікарем-сурдологом після обстеження;
  • довідка про присвоєння ідентифікаційного номера (за наявності).

Читайте також:

Підписуйтесь

З 1 липня Пенсійний фонд буде відповідальний за оформлення і контроль виплат соціальних допомог

З 1 липня 2025 року Пенсійний фонд України почне адмініструвати соціальні виплати. Для отримувачів нічого не зміниться — всі, хто мав право на допомогу, й […]

Як ветеранам отримати слуховий апарат: інструкція

Ветерани й ветеранки війни та військовослужбовці, які мають порушення слуху, можуть безоплатно отримати слухові апарати, навіть якщо їм не встановлено інвалідність. Україна вже закупила понад […]

Як нараховується пеня за несплату аліментів

Якщо платник аліментів затримує виплати більше ніж на місяць, одержувач має право вимагати пеню — 1% від суми боргу за кожен день прострочки. Про це […]

Право на які освітні пільги мають військовослужбовці

Військовослужбовці, учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни та постраждалі внаслідок російської агресії мають право на освітні пільги. Про це повідомляє Міністерство юстиції України. […]

З 1 липня в Україні запрацює нова базова соціальна допомога: що потрібно знати

З 1 липня 2025 року в Україні стартує новий механізм соціальної підтримки. Базова соціальна допомога об’єднає кілька видів виплат в одну, а її мінімальний розмір […]